Friday, November 21, 2008

roti arab a.k.a cuq kembung..@ roti tipu..



~doh yg sgt lembut by munira

~time to goreng..hehe

arini-jumaat(21 nov)..da ujung mggu..so aku rasa cam nk share 1 resepi yg sgt simple tp cam sgt sdp..sdp ke..tp slh uli..bncuh..x sdp gak..hehe
munira yg cita kata mak die slalu buat masa die kecik2 dulu..tu yg aku tulis cuq kembung..walopun actly aku blaja buat ni dgn leeya.dr die aku dpt nama elok je..roti arab..tp dgn mek tu die kate cuq kembung..sih..ish..tiap kali nk buat..sebut je nama cuq kembung tu mmg aku akan gelak besar yg mana lg 1 level nk cecah level gelak guling2...hahaha..rolling on d floor..myb sbb nama nye..cuq kembung..org utara myb biasa dgn nama tu..tp pd aku..mmg kelakar...yg roti tipu tu bapak aku yg bg..sbb?..ble goreng die mmg akan jd kembung..besar tp isi dlm kosong..tu yg bapak aku kata roti tipu..haha..mcm2..
so weekend ni bole try la ek..

bahan2 yg diperlukan:
for sure..x kan jd kalo xde tepung..
serbuk mauripan-yis roti tu..yg cam bijik kecik2 tu..
better or marjerin~cket je..gak2 la..
gula cket, garam cket~pandai2 la agak ye..
~resepi ni mmg kena org yg terer msk je sbb sume bahan main agak2 je..xde exactly amount..haha..ayat riak nih..hikhik
air masak yg dah sejuk~tp bkn air paip..n petua tersembunyi nk bg doh jd lembut..hehe
susu tepung..kalo ade susu tepung utk anak ke, susu anlene mak ke..rembat je..jnji susu tepung..

pastu buh ja sume ni dan adun..menjadi doh yg sgt lembut..pastu uli jd doh yg kecil2 sebesar bola pimpong..biar sekejap..dlm 2-3 jam..pastu canaikan cam capati, puri tu..pastu goreng la..ikut suka la nk goreng minyak or bakar..tp hasilnya pasti berbeza..ye dak..kalo goreng kte akan dpt cuq kembung tu..tp kalo bakar..kte akan dpt edisi roti arab..tgk..da dpt resepi 2 in 1..

rieha..try buat ni dari ko beli instant capati tu..hikhik..very simple..

aku ni buat pon tgk mud, kalo rajin dr malam dah bancuh siap2..mmg doh die akan naik cantik..tp skang ni munra yg rajin nk buat..so die skang da lg terer dr die..mlm td aku try buat since die skt perut sbb PMS..tp ble die dtg nk tgk..die kata marjerin da buh x?..alamak!!..lupe..
sbb tu la aku kata die terer dr aku even aritu die blaja dr aku..sbb die tgk aku uli2 dr jauh pon die da tau x boh marjerin lg..hehe
tp ada 1 lg rahsia tersembunyi..roti ni sgt sedap ble disertakan kari mak aku..dan ktorg buat roti ni ble mak aku msk kari je..best in town..dan mmg best in d world..tp kalo korg nk buat sndr..x kan nk request kari mak aku gak..aku bg resepi kari bole la..hahaha
jom..nk g goreng cuq kembung..utk bfast pagi ni..mmg bancuh lebey mlm td..kari mak aku lg sedap ble da dipanaskan...nyum..nyum..da save blanje pg ni..hehe


~ready to eat wif my mum's curry

1 comment:

RiEz said...

lorrr aku pon masuk juge ekss...hahaha baikkkk....